onsdag 5 augusti 2009

Ofullbordade projekt

Hela mitt liv är fyllt av ofullbordade projekt.






Eftersom jag är perfektionist är livet även fyllt av otagna bilder. Man fotograferar inte förrän det blir perfekt och det blir det aldrig hos mig.





I pedantens ögon innebär det att jag har det ostädat.

Eftersom jag inte vill utsätta pedanten för detta är livet även fyllt av objudna gäster, eftersom jag tror att alla utom jag är pedanter.




Jag saknar mina gäster - så detta är en konflikt för mig.

9 kommentarer:

  1. Dubbeltydigheten i objudna gäster är intressant. Dels handlar det om gästerna som inte blev bjudna, trots att man så gärna ville. Dels handlar det om dem som kommer i alla fall. Det finns en slags vänner som bjuder sig själva och inte ger upp om oss, trots att vi är dåliga bjudare.

    Men vad gör man med de andra... De som ger upp när det inte kommer inbjudningar...

    Kanske är det viktigt att vi tillåter oss själva att visa upp oss som ofärdiga. Som de projekt under arbete som vi hela tiden är.

    Kram!
    /m

    SvaraRadera
  2. Ja det är dubbeltydigheten jag vill åt. Vad är vad?

    Jag har upptäckt att jag de sista åren tytt mig vill vänner som antingen är som jag eller värre - där man kan släppa all prestige och bara vara!

    SvaraRadera
  3. Min erfarenhet är att de flesta INTE är pedanter. Och att de flesta gillar att se work in progress och lite stök i hörnen. Precis som du slappnar de av då.

    Jag städar alltid när någon ska komma. För jag är sån. Men egentligen - är inte perfekt extremt tråkigt?? ;-)

    SvaraRadera
  4. Jo det är ju tråkigt - tycker nog de flesta - ändå så eftersträvansvärt. Varför är det så?

    SvaraRadera
  5. Kanske för att vi längtar efter lugn, harmoni, balans, skönhet? En del lyckas få till en vacker röra hemma, jag hör inte till dem... ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag tror att det kan handla om att vi är rädda för att bli dömda. Vill bli älskade. Lever av uppskattning. Och förstår inte att vi inte egentligen är ämnade att mäta oss med andra ögons mått. /m

    SvaraRadera
  7. Tror ni har rätt båda två. Jag längtar efter lugn harmoni och balans och när jag inte når dit vill jag inte bli dömd av andra - de "perfekta".

    Jag mår bra av ordning - min vila i själen kräver det - men jag når aldrig dit.

    SvaraRadera
  8. Glöm inte att öar av ordning kan fungera...

    SvaraRadera
  9. Öar av ordning var ett bra uttryck - kryddorna i bokstavsordning.

    SvaraRadera